Mina hästar

Jag har köpt föl! 



Och inte bara nog med det, jag har köpt 2 små föl! Är så glad och pirrig. Har tittat på så mycket fina hästar och fått kontakt med så härliga människor som brinner för sina hästar och uppfödning. 

Jag fick kontakt med en tjej som hade två fina hingstföl tillsalu, och eftersom jag drömde om att köpa två så föll liksom alla bitar på plats, och i dem stamlinjer jag hade tänkt mig. Upptäckte väldigt snabbt att jag inte hade möjlighet att åka runt och titta på alla fina föl som jag hade tänkt mig då de var väldigt utspridda i vårt land, så att köpa på film och skriven info var alternativet som var kvar. Och det var inte läskigt alls, man måste vara praktisk helt enkelt.

För mig var exteriören viktig, nu skulle jag köpa en häst i naturlig uppförsbacke som har lätt att gå den samling som jag senare vill rida i. Gången ska vara relativt kvick och galoppen är viktigare att den tar mark och har mycket luft än traven. Fördelen med att köpa just föl är att vi får forma dem själva från start, vi får göra all hantering, lastträning och så småningom förberedelse för inridning. Med två små barn hemma känns det så lyxigt att få ha hästarna växandes i hagen, och varje dag får jag påminna mig om vad som ska komma i framtiden. 

Det första fölet som jag var mest intresserad av är efter United - Vivaldi. Det är en fantastisk prestationsfylld stam med Grand Prix på både mammas och pappas sida. Det finns ett syskon efter samma mamma i Sverige vars utbildare jag kontaktat, min häst är hennes femte föl. Denne var väldigt trevlig att ha och göra med och hade lätt för allt det svåra väldigt tidigt enligt henne. 


Vivaldi

United

Både Vivaldi och United har ju flertalet godkända söner, det känns som en otroligt spännade stam att jobba med. Jag hoppas det ska bli en liten gummiboll av honom!

Det andra fölet har en mer okänd far men han var så otroligt kvick i bakbenen och jag är ju sån att jag går efter vad jag ser, och gillar jag det så spelar det ingen roll vad som står i stammen. Han är efter Thorgal Biolley - Belafonte (Belissimo M). Thorgal är efter Totilas - Florestan 1, vilket är en stam som talar för gott lynne och fina nerver och också lite det jag har sökt. Så det i samband med hans kvicka gång kan bli väldigt spännande i framtiden. Han är dessutom mörk mörk fux, så jag tror han blir väldigt snygg i framtiden också.

Thorgal Biolley (Totilas-Florestan 1)

Hoppas ni är med på resan, nu är ju dessa hästar inte några ridhästar än på några år men jag har svårt att tro att stallet kommer stå helt utan ridhäst tills dess. Så kul att äntligen få berätta för er!





Allmänt | |
Upp