Romano longeras

Sagt och gjort, idag tog jag in min älskade fux, Romano (uttalas som om det var ett tyst V på slutet), och borstade, kliade, tränsade och belönade såklart med knäckebröd, hans favorit.Tömkörningsgjorden fick också åka på. De är helt otroliga hästarna, går ifrån de andra och står helt stilla och lugnt på gången medan man fixar med dem. Barnen lekte och cyklade utanför med mormor, trots det inga tecken på oro. In på ridbanan och börjar alltid på samma sätt, ledövningar med så enkla saker som skritta och stanna på kommando. Går alltid till grunderna, oavsett häst, för att skapa kontakt när vi jobbar. Oavsett var träningen leder så kommer jag alltid tillbaka till det, det enda du behöver lära en häst är ju att kunna gå fram, bak, höger och vänster. Enkelt va? :)

Första gången med longerlina för Romano, fäst i grimman, ej i träns/bett, lät jag bara linan bli lite längre och visade varsågod att gå runt mig. Hela tiden fokus på min position i förhållande till hans reaktioner. Han betedde sig om att han aldrig gjort annat, joggade runt mig i skritt och trav åt båda hållen. Knäckebrödet funkade alltså haha! Så nöjd och stolt med honom, och så vacker häst han är. Blir himla roligt att se honom under ryttare sen, mycket tryck i den hästen.

 
 
Allmänt, Unghästar | |
Upp