God fortsättning

Jag måste bara få skriva det, trots att jag försöker undvika det. Men här kommer det: Nu var det längesedan jag skrev något här igen. Haha om jag visste hur det skulle bli när man fick två barn och familj så hade jag inte varit så jobbig på mina vänner som var äldre och mitt i det medan en själv var fri som en fågel! Förlåt alla ni. :) 
 

Innan det här inlägget återgår till hästfokus så måste jag bara skriva hur mitt liv ser ut numera. Dagarna cirkulerar kring logistik av barn som ska utfodras, kläs och skjutsas till förskola, vuxna som helst ska komma i tid, jobba och dessutom har vi ett sådant upplägg där pappan i familjen reser ca 3 dagar i veckan och mamman är hemma själv med 2 barn och hästar. Vi ska alltså städa, tvätta och laga mat samt sköta gård däremellan. Jag har fortfarande häst-tid efter läggning, men snart kan det bli skillnad. Mitt liv förändrades mycket för ca ett år sedan då jag efter 12 år på hästbutiken började ett nytt jobb och arbetar numera vardagar 7-14. Rutinerna i vardagen har förenklats mycket då man får hämta pigga barn och hinner umgås med dem flera timmar innan läggdags, en sådan lyx, ni som har barn förstår. Men nu ska även pappan byta tjänst och jobba mer hemma och mindre resande, vilket innebär att jag kan gå ut och rida på eftermiddagen när han kommer hem, kommer mitt liv förändras igen? Ja antagligen! Är så sjukt tacksam för vad vi har byggt upp tillsammans och ser fram emot tiderna vi har framför oss.

Nu kommer hästrapporten. Rambo och Romano kom hem i december, jag har ridit lite på dem båda. Romano rider jag själv medan Rambo har jag tagit hjälp av Filippa som suttit på och jag som hjälpt till från backen då han vill ha lite stöttning för att bjuda framåt. OBS, det är inte andra ord för att jag piskar honom, i dessa tider har jag förstått att man gärna drar egna slutsatser på nätet, han är helt enkelt en normal unghäst som lärt sig lyssna på den som är på backen tack vare Annas otroliga jobb med honom. Är så glad att bägge mina hästar är inridna på repgrimma och med markträning, horsemanship om ni så vill, i grunden. De är trygga, glada och arbetsvilliga hästar, men Rambo tyr sig lite extra till den på backen och när jag hade en mer orutinerad person med mig när jag satt på så förstod han inget utan stod bara still, hehe! Så rolig häst. Så fort jag var på backen så ville han göra allt. Han kommer bli en otrolig häst, helt säker, vi ska successivt få med oss att det är personen på ryggen som "styr", just nu är det fortfarande mest invänjning av ryttare och hjälper. Det handlar liksom inte om "ridning" i dagsläget, utan bara åka med tryggt och förnöjsamt för alla.

Dock blev det lite paus då han 3 januari kom in med knäet uppskuret, och har stått på boxvila 4 veckor. Eftersom det blir så otroligt mycket jobb med mockning, bära vatten mm så fick Romano också vila, så de har haft en ordentlig vintervila med all rätt.

Nu har jag börjat med Romano igen, och det är alltså ingen träning-ridning, utan endast kolla av att våra övningar från marken fungerar, hoppar upp, skrittar lite och sen klart. Väntar på lite bättre underlag så vi ska rida i skogen, rida på banan ger oss inte så mycket just nu. Så våren kommer bli fantastisk, är helt säker! Dock har jag kommit till några insikter som jag tänkte dela här med er i ett annat inlägg. Tiderna är ju inte som vi är vana vid, jag får väldiga flashbacks och ska yttra mina tankar för er. 

Hoppas allt är bra med er! 

Jag önskar skriva mer om renoveringen i huset och på gården, är det något ni tycker jag kan skriva om här också eller vill ni att jag håller isär hästeriet och det andra, eller är det roligare om bloggen uppdateras mer oavsett innehåll?
Allmänt | |
#1 - - Anonym:

Skriv om gården också, det är jättekul!!!!

Upp